Thursday 28 September 2017

Permohonan kemasukan universiti

Pada 6/9/17 merupakan detik keramat bagi semua pelajar yang ingin menyambung pembelajaran mereka ke peringkat yang lebih tinggi iaitu Pra Siswazah dan lebih dikenali sebagai Ijazah Sarjan Muda. Ijazah merupakan  impian kepada semua lapisan masyarakat untuk memasuki universiti. Tetapi pada tarikh tersebut permohonan kemasukan Ijazah bagi sesi kemasukan  2017/18 ambilan pertama saya tidak berjaya, dan menjadikan hari tersebut menjadi kelam bagi ku, pelajar lepasan stpm kerana tidak dapat memasuki universiti dan merupakan impian ku sedari kecil lagi. Pada 28/7/17 merupakan detik bersejarah bagiku kerana pada hari tersebut merupakan hari dimana kami pelajar stpm menamatkan pembelajaran di SMK Khir  Johari. Pada hari tersebut, aku mendapat nasihat daripada guru Geografi supaya membuat rayuan dan membuat rayuan secara walk-in. Aku berasa sedikit bimbang jika permohonan rayuan ku tidak berjaya. Pada 8/9/17 aku menerima mesej daripada UPM bahawa permohonan rayuan ku berjaya dan ditawarkan program Bacelor Komunikasi, dan pada hari tersebut merupakan hari yang amat gembira bagi ku kerana telah mendapat tawaran kemasukan ke Universiti Putra Malaysia bagi sesi 2017/2018 ambilan kedua. Hal yang membuat bahagia adalah dimana kedua ibu bapa ku gembira kerana anaknya dapat memasuki universiti dan aku dapat melihat riak wajah kedua ibu bapa tersenyum lebar. aku dikehendaki menyelesaikan beberapa perkara sebelum mendaftar di universiti seperti hal - hal pendaftaran ke universiti serta surat perletakan jawatan di tempat aku bekerja.

No comments:

Post a Comment

Ramadan pertama di universiti

Sudah lama rasanya tidak tulis blog . Hari ini mengarang semula. Hari ini merupakan Ramadan yg pertama aku berbuka puasa di tempat belajar. ...